Pro zachování provozuschopnosti a náležitého technického stavu parních lokomotiv je nutné na nich
provádět údržbu a opravy, buď plánované (v předem stanovených lhůtách) nebo neplánovaně, podle okamžité potřeby. K těmto opravám nezbytně
je nutné mít technické zázemí - opravárenská základna, do níž se řadí železniční dílny (pro opravy většího rozsahu) a lokomotivní depa. Některé
opravárenské zásahy prováděly také lokomotivky a další firmy.
Periodické opravy plánuje majitel lokomotivy. Dříve to bylo podle kilometrického proběhu od poslední opravy a v podstatě
až do zahájení platnosti nového zákona o drahách v roce 1995 byly opravárenské zásahy na parních lokomotivách rozděleny takto:
a) | cyklické prohlídky | (C0 - C12) |
b) | vyvazovací prohlídky | LVo |
c) | střední opravy | LSo |
d) | generální opravy | LGo |
e) | běžné opravy | LB |
Rozsah oprav byl určen příslušnými předpisy ČSD a stručně jsou charakterizované v následující tabulce:
Opravy a prohlídky
Pro kotle ještě platily časové lhůty uvedené v následující tabulce:
Prohlídky kotlů parních lokomotiv
Opravy a prohlídky od
sedmdesátých let dvacátého století
zpět