Lokomotivní řada
Úvod
V letech 1900 až 1902 vyrobila lokomotivka Společnosti státní dráhy 16 dvojčitých lokomotiv pro dopravu rychlíků na slovenském úseku trati z Marcheggu přes Bratislavu do Parkánu (Štúrovo), které konstrukčně vycházely z lokomotiv Společnosti státní dráhy (ST.E.G) řady 25 označených u Rakouských státních drah (K.k.ST.B) řadou 506 u ČSD řadou 264.3.
Nové lokomotivy byly u Společnosti státní dráhy (ST.E.G) označeny řadou 26 s inventárními čísly 01 až 16, po převzetí lokomotiv Rakouskými státními drahami (K.k.ST.B) byly označeny řadou 406 s inventárními čísly 01 až 16.
Kotel
Ležatý kotel lokomotiv měl svůj střed 2590 mm nad temenem kolejnice. V ležatém kotli bylo 231 žárnic o nepřímé výhřevné ploše 173.2 m2.
Skříňový kotel měl rošt o ploše 3,1 m2 s přímou výhřevnou plochou 12,8 m2.
Kotel lokomotiv měl celkovou výhřevnou plochu 186 m2. Tlak páry v kotlích byl 12 barů u některých 13 barů.
Na dýmnici kotle se nacházel komín Prüsmann. Na ležatém kotli za dýmnicí se nacházel první parní dóm s do stran umístěnými výronky, na kterých byly pérové pojištovací záklopky. Pod pojišťovací záklopkou na pravé straně lokomotivy se nacházel regulátor, který se ovládal táhlem, které vedlo po vnější straně kotle z budky lokomotivy. Druhý parní dóm se nacháze před budkou lokomotivy a s prvním parním dómem byl spojený trubkou.
Parní stroj
Dvojčitý parní stroj měl vnější válce o průměru 490 mm se zdvihem pístů 650 mm. Nad válci parního stroje se nacházela šoupátka s vnějšími rozvody Heusinger.
Rám a Pojezd
Lokomotivy měly vnitřní rám. V přední části rámu byl otočný podvozek s běhouny o průměru 995mm, který byl shodný s lokomotivami K.k.St.B. řady 6 a 106 u ČSD s lokomotivami řad 264.0 a 264.1.
Lokomotivy měly hnací a spřažená dvojkolí o průměru 2100 mm a pojezd byl shodný s pojezdem lokomotiv řady 264.0 a 264.1.
Výbava
Všechny lokomotivy byly vybaveny automatickou sací brzdou pro vlak i lokomotivu a současně samočinnou tlakovou brzdu jen pro vlak.
Lokomotivy byly vybaveny jednostupňovým kompresorem, který v době výroby lokomotiv postačoval.
Provoz a zrušení
Lokomotivy byly po dodání nasazovány na trati z Marcheggu přes Bratislavu do Parkánu (Štúrovo), ale již v roce 1904 byly nasazeny na dopravu vlaků mezi Vídní a Budapeští.
V roce 1909 všechny lokomotivy převzaly Rakoské státní dráhy (K.k.St.B.) a přeznačilo je na řadu 406 s inventárnémi čísly 01 až 16.
V roce 1918 bylo jedenáct lokomotiv v Praze a pět lokomotiv ve Vídni. Po rozpadu Rakousko-Uhrska ČSD převzalo všech šestnáct lokomotiv a v roce 1919 je přesunulo do výtopen Bratislava a Nové Zámky.
ČSD přeznačilo 14 lokomotiv na řadu 246.2 s inventárními čísly 01 až 14, lokomotivy 406.01 a 406.04 nebyly přeznačeny.
Lokomorivy byly postupně pčesunovány dále na východ, na traťové úseky, kde svými výkony ještě dostačovaly.
V letech 1924 až 1927 byly zrušeny tři lokomotivy a ostatní lokomotivy jezdily v osobní a rychlíkové dopravě z Košic přes Královo do Jasiny.
Do roku 1938 bylo postupně zrušeno 12 lokomotiv řady 264.2 a v provozu zůstaly dvě lokomotivy 264.202 a 06.
Po odstoupení Košic v roce 1938 přešly lokomotivy 264.202 a 06 do majetku MÁV které je přeznačily na řadu 227.0 s iventírnémi čísly 01 a 02. Lokomotivy se po roce 1945 již nevrátli zpět k ČSD.
Lokomotivy řady 264.2 nepřinesly žádný pokrok. Lokomotivy na mokrou páru byly na svém vrcholu deset let před vznikem lokomotiv řady 264.2 a v době jejich vzniku bylo jasné, že jednoduchá expanze v současné podobě je nehospodárná a pomohla by přehřátá pára, ale jejímu praktickému zavedení stálo v cesté ještě mnoho překážek.
Technické údaje :
Charakteristika lokomotivy : | 2´B m2 |
Průměr hnacích dvojkolí : | 2100 mm |
Průměr běhounů : | 995 mm |
Rozchod : | 1435 mm |
Indikovaný výkon : | 660 kW |
Maximální rychlost : | 90 km/h |
Služební hmotnost : | 55,5 t |
Adhézní hmotnost : | 28,0 t |
Počet parních válců : | 2 |
Výhřevná plocha : | 186 m2 |
Roštová plocha : | 3,1 m2 |
Tendr řady : | 313.1 |
Použitá literatura:
Sellner, Karel: Parní hvězdy, Nadas Praha 1991
Bek, Jindřich: Atlas lokomotiv, svazek 1 až 7, Nadas Praha 1979 až 1984
Časopis Železnice
Bittner, Křenek, Skála, Šrámek: malý atlas lokomotiv 2001, 2005
zpět
6. 1. 2023
|