Tvůrce webu je i pro tebe! Postav třeba web. Bez grafika. Bez kodéra. Hned.
wz
 



Lokomotivní řada

 264.2 

Úvod

    V letech 1900 až 1902 vyrobila lokomotivka Společnosti státní dráhy 16 dvojčitých lokomotiv pro dopravu rychlíků na slovenském úseku trati z Marcheggu přes Bratislavu do Parkánu (Štúrovo), které konstrukčně vycházely z lokomotiv Společnosti státní dráhy (ST.E.G) řady 25 označených u Rakouských státních drah (K.k.ST.B) řadou 506 u ČSD řadou 264.3.

    Nové lokomotivy byly u Společnosti státní dráhy (ST.E.G) označeny řadou 26 s inventárními čísly 01 až 16, po převzetí lokomotiv Rakouskými státními drahami (K.k.ST.B) byly označeny řadou 406 s inventárními čísly 01 až 16.

Kotel

    Ležatý kotel lokomotiv měl svůj střed 2590 mm nad temenem kolejnice. V ležatém kotli bylo 231 žárnic o nepřímé výhřevné ploše 173.2 m2.

    Skříňový kotel měl rošt o ploše 3,1 m2 s přímou výhřevnou plochou 12,8 m2.

    Kotel lokomotiv měl celkovou výhřevnou plochu 186 m2. Tlak páry v kotlích byl 12 barů u některých 13 barů.

    Na dýmnici kotle se nacházel komín Prüsmann. Na ležatém kotli za dýmnicí se nacházel první parní dóm s do stran umístěnými výronky, na kterých byly pérové pojištovací záklopky. Pod pojišťovací záklopkou na pravé straně lokomotivy se nacházel regulátor, který se ovládal táhlem, které vedlo po vnější straně kotle z budky lokomotivy. Druhý parní dóm se nacháze před budkou lokomotivy a s prvním parním dómem byl spojený trubkou.

Parní stroj

    Dvojčitý parní stroj měl vnější válce o průměru 490 mm se zdvihem pístů 650 mm. Nad válci parního stroje se nacházela šoupátka s vnějšími rozvody Heusinger.

Rám a Pojezd

    Lokomotivy měly vnitřní rám. V přední části rámu byl otočný podvozek s běhouny o průměru 995mm, který byl shodný s lokomotivami K.k.St.B. řady 6 a 106 u ČSD s lokomotivami řad 264.0 a 264.1.

    Lokomotivy měly hnací a spřažená dvojkolí o průměru 2100 mm a pojezd byl shodný s pojezdem lokomotiv řady 264.0 a 264.1.

Výbava

    Všechny lokomotivy byly vybaveny automatickou sací brzdou pro vlak i lokomotivu a současně samočinnou tlakovou brzdu jen pro vlak.

    Lokomotivy byly vybaveny jednostupňovým kompresorem, který v době výroby lokomotiv postačoval.

Provoz a zrušení

    Lokomotivy byly po dodání nasazovány na trati z Marcheggu přes Bratislavu do Parkánu (Štúrovo), ale již v roce 1904 byly nasazeny na dopravu vlaků mezi Vídní a Budapeští.

    V roce 1909 všechny lokomotivy převzaly Rakoské státní dráhy (K.k.St.B.) a přeznačilo je na řadu 406 s inventárnémi čísly 01 až 16.

    V roce 1918 bylo jedenáct lokomotiv v Praze a pět lokomotiv ve Vídni. Po rozpadu Rakousko-Uhrska ČSD převzalo všech šestnáct lokomotiv a v roce 1919 je přesunulo do výtopen Bratislava a Nové Zámky.

    ČSD přeznačilo 14 lokomotiv na řadu 246.2 s inventárními čísly 01 až 14, lokomotivy 406.01 a 406.04 nebyly přeznačeny.

    Lokomorivy byly postupně pčesunovány dále na východ, na traťové úseky, kde svými výkony ještě dostačovaly.

    V letech 1924 až 1927 byly zrušeny tři lokomotivy a ostatní lokomotivy jezdily v osobní a rychlíkové dopravě z Košic přes Královo do Jasiny.

    Do roku 1938 bylo postupně zrušeno 12 lokomotiv řady 264.2 a v provozu zůstaly dvě lokomotivy 264.202 a 06.

    Po odstoupení Košic v roce 1938 přešly lokomotivy 264.202 a 06 do majetku MÁV které je přeznačily na řadu 227.0 s iventírnémi čísly 01 a 02. Lokomotivy se po roce 1945 již nevrátli zpět k ČSD.

    Lokomotivy řady 264.2 nepřinesly žádný pokrok. Lokomotivy na mokrou páru byly na svém vrcholu deset let před vznikem lokomotiv řady 264.2 a v době jejich vzniku bylo jasné, že jednoduchá expanze v současné podobě je nehospodárná a pomohla by přehřátá pára, ale jejímu praktickému zavedení stálo v cesté ještě mnoho překážek.




Technické údaje :

Charakteristika lokomotivy :

2´B m2

Průměr hnacích dvojkolí :

2100 mm

Průměr běhounů :

995 mm

Rozchod :

1435 mm

Indikovaný výkon :

660 kW

Maximální rychlost :

90 km/h

Služební hmotnost :

55,5 t

Adhézní hmotnost :

28,0 t

Počet parních válců :

2

Výhřevná plocha :

186 m2

Roštová plocha :

3,1 m2

Tendr řady :

313.1





Náčrt loko řady 264.02
Náčrt tendru 313.1
Josef Janata

Foto loko řady 26
Tato lokomotiva nebyla
přeznačena na 264.2

Použitá literatura:

Sellner, Karel: Parní hvězdy, Nadas Praha 1991
Bek, Jindřich: Atlas lokomotiv, svazek 1 až 7, Nadas Praha 1979 až 1984
Časopis Železnice
Bittner, Křenek, Skála, Šrámek: malý atlas lokomotiv 2001, 2005




zpět

6. 1. 2023