|
Lokomotivní řada
354.1
VŠUDYBYLKA

Protože tendrové lokomotivy řady 229 (u ČSD 354.0) přestávaly stačit na vzrůstající hmotnosti osobních vlaků
byla na požadavek rakouské jižní dráhy zkonstruována nová lokomotivní řady 629 s pojezdem 2` C 1`. Lokomotivy této řady byly výkonnější, měly
výkonnější kotel, větší rošt topeniště a delší rozvor náprav.
Kotel lokomotiv měl 129 žárnic a 21 kouřovek. Celková výhřevná plocha kotle byla 142,7 m2. Na skříňovém kotli před
budkou byly dvě pojišťovací záklopky Pop - Coale, na ležatém kotli byl parní dóm se šoupátkovým regulátorem , v dýmnici byl velkotrubnatý přehřívač
a výfukové zařízení s komínem soustavy Rihosek. Tlak páry v kotli byl 13 barů.
Rám lokomotiv byl plechový, hnací i spřažená dvojkolí byla v rámu pevná, vpředu byl otočný podvozek s rozvorem 2440
mm, který měl na čepu výkyv ± 35 mm a vzadu byl Adamsův běhoun bez vratných pružin s výkyvem ± 45 mm.
Dvojčitý parní stroj měl válce o průměru 475 mm a zdvih pístů 720 mm. Šoupátka parního stroje byla pístová a měla
vnitřní vstup páry, vnější rozvody parního stroje byly soustavy Heusinger.
Prvních devět lokomotiv vyrobila v letech 1913 a 1914 lokomotivka Společnosti státní dráhy pro Rakouskou jižní dráhu.
V roce 1915 bylo vyrobeno dalších šest lokomotiv lokomotivkou ve Vídeňském Novém Městě. Lokomotivy dostaly označení 629.01 až 15, později
přeznačených na 629.101 až 15. V roce 1917 lokomotivy řady 629 začaly kupovat i rakouské stání dráhy.
Po roce 1918 ČSD převzaly do svého provozu 15 lokomotiv 629 (354.121 až 35), které byly vyrobeny v letech 1917 a 1918.
Lokomotivy řady 629 se staly vzorem pro výrobu nových lokomotiv v našich lokomotivkách Škoda, Českomoravská - Kolen a strojírna Breitfeld a
Daněk. Nejdříve se lokomotivy vyráběly podle původní dokumentace, později s různými úpravami a modernizacemi. Série lokomotiv 354.1220 až 229
ze Škodovkyy pro ČMD z roku 1940 se vzhledově lišily od předchozích, měly výše položeným kotlem, jedním parním dómem, písečníkem, plechovými
usměrňovači kouře a nízkým komínem s korunkou. Dalších pět lokomotiv dodala v roce 1941 Škodovka SŽ, které po válce přešly k ČSD a dostaly
označení 354.1230 až 234, poslední lokomotivy dvě přišly z Rakouska po skončení druhé světové války a byly označeny 354.1235 a 236.
Protože se jednalo o lokomotivy univerzální, spolehlivé a oblíbené ČSD je modernizovaly a sjednocovaly např. výměna
měděných topenišť za ocelové, dosazení elektrického osvětlení, výměna sacího napaječe za výfukový injektor atd.
Lokomotivy řady 354.1 byly postupně vyřazovány a poslední lokomotivy 354.125 a 354.135 jezdily na trati Dolní Lipka - Štíty
až do roku 1978 kdy byly zrušeny.
Dochované lokomotivy:
| lokomotiva | majitel | deponace |
| 354.195 | ČD | Lužná u Rakovníka |
| 354.1178 | ŽSR | RD Zvolen |
| 354.1217 | NTM | LD Brno dolní |
Technické údaje :
| Uspořádání pojezdu : | 2` C 1` |
| Průměr hnacích dvojkolí : | 1574 mm |
| Rozchod : | 1435 mm |
| Indikovaný výkon : | 810 kW |
| Maximální rychlost : | 80 km/h |
| Služební hmotnost : | 81,4 t |
| Adhézní hmotnost : | 43,2 t |
| Počet parních válců : | 2 |
| Výhřevná plocha : | 142,7 m2 |
| Roštová plocha : | 2,70 m2 |

Lokomotivy 354.195
foto: Otakar Pavlásek
|

Lokomotiva 354.195
foto: Otakar Pavlásek |
Použitá literatura:
Sellner, Karel: Parní hvězdy, Nadas Praha 1991
Bek, Jindřich: Atlas lokomotiv, svazek 1 až 7, Nadas Praha 1979 až 1984
Časopis Železnice
Bittner, Křenek, Skála, Šrámek: malý atlas lokomotiv 2001, 2005
zpět
18. 4. 2005
|