Lokomotivní řada
365.4
Tyto dvojčité tendrové lokomotivy na přehřátou páru se vyráběly v Německu pro Říšské dráhy v letech 1928
až 1940. Kromě firem Schwartzkopf a Hohenzoller je vyrávěly všechny německé lokomotivky a celkem jich bylo vyrobeno 520 kusů. U DR byly tyto
lokomotivy označeny řadou 64
Lokomotivní rám byl trámcový s postranicemi spostranicemi 70 mm silnáými, vpředu i vzadu byly vyměnitelné čelníky z
lisovaného plechu. Listové pružnice mezi 1 a 2, 3 a 5 dvojkolím měly vahadla. U lokomotiv 64.001 až 510 byly v předu i vzadu rejdová dvojkolí Bissel
s oboustranným výkyvem 110 mm, hnací dvojkolí mělo ztenčené okolky o 15 mm. Pevný rozvor těchto lokomotiv byl 3600 mm.
Lokomotivy 64.511 až 520 měly v předu i vzadu podvozek Krauss - Helmholtz s oboustranným výkyvem 105 mm a
oboustraným výkyvem spřažených dvojkolí 10 mm a plných okolcíh hnacího dvojkolí. Tyto lokomotivy neměly žádný pevný rozvor.
Všechny lokomotivy měly dobré brzdy, ale různě provedené, u čísel 64.001 až 383 byly obržděny jednostranně jen hnací a
spřažená kola, u čísel 64.384 až 421 byly běhouny obržděny jednostranně a hnací a spřažená kola oboustranně, u čísel 64.422 až 520 byla všechna kola
obržděna jednostranně.
Od lokomotivy čísla 64.368 došlo k prodloužení vzdálenosti mezi prvním dvojkolím a čelem nárazníků o 100 mm a tím i
zvětšení celkové délky lokomotiv na 12 500 mm.
Kotel lokomotiv měl střed 2700 mm nad temenem kolejnice a měl dva prstence. V dýmnici byl umístěn povrchový ohřívač
vody Knorr, za komínem byl napájecí dóm Schmidt - Wagner, za mím byl písečník a před skříňovým kotlem byl parní dóm s regulátorem Schmidt -
Wagner, na pravé straně parního dómu byla píšťala a před budkou byly dvě pojišťovací záklopky Ackermann. Tlak páry v kotli byl 14 barů.
Parní stroj byl dvojčitý. Pohon vycházel z jednotných lokomotiv, křižáky měly jen jediné pravítko, ojnice měly ve velkém oku
stavěcí klín, všechna ostatní tyčová ložiska měla pouzdra. Vnější rozvod byly Hesingerův s Kuhnovými kulisou, jen lokomotivy 64.019 až 026 měly kulisu
typu Winterthur. Poslední série lokomotiv měly šoupátka typu Karl Schulz.
Po obou stranách kotle byly vodojemy a spolu s vodojemem pod uhlákem měly celkový objem 9 m3 vody, uhlák za budkou měl
objem 3,8 m3 uhlí.
K nám se lokomotivy řady 64 dostaly v době okupace pohraničního území. Po skončení druhé světové války zde některé
lokomotivy řady 64 zůstaly a ČSD je přeznačily na řadu 365.4. Lokomotivy byly soustředšny na severní Moravě ( Bohumín, Krnov a
Lipová - Lázně ) kde jezdily s osobními vlaky.
ČSD na lokomotivách prováděly některé úpravy např: výměna původní armatury kotle za normalizovanou u ČSD, výměna
napájecího čerpadla za napáječ na výfukovou páru, odstranění ohřívače vody atd. K potížím docházelo při úpravě na spalování méně hodnotného
paliva, protože zde se naráželo na nízkou zásobu uhlí a málo prostorné popelníky.
Z nedostatku náhradních dílů se od roku 1954 počet provozuschopných lokomotiv řady 365.4 začal snižovat. Postupně ČSD některé
lokomotivy prodaly na vlečkový provoz a jiné upravily na vytápěcí kotle v lokomotivních depech. V roce 1964 byly z provozu vařazeny i poslední dvě
lokomotivy 365.418 a 365.438.
Technické údaje :
Uspořádání pojezdu : | 1`C 1 |
Průměr hnacích dvojkolí : | `1460 mm |
Rozchod : | 1435 mm |
Indikovaný výkon : | 950 koní |
Maximální rychlost : | 90 km/h |
Služební hmotnost : | 74,9 t |
Adhézní hmotnost : | 36,5 t |
Počet parních válců : | 2 |
Výhřevná plocha : | 114,8 m2 |
Roštová plocha : | 2,04 m2 |
Použitá literatura:
Sellner, Karel: Parní hvězdy, Nadas Praha 1991
Bek, Jindřich: Atlas lokomotiv, Nadas Praha 1982
Časopis Železnice
Bittner, Křenek, Skála, Šrámek: malý atlas lokomotiv 2001
zpět
|