wz



 



Lokomotivní řada
387.0
MIKÁDO


    Vzhlede k tomu že dvouválcové lokomotivy 365.0 již svými výkony 1400 až 1500 koní již přestávaly stačit, rozhodly ČSD o stavbě nových lokomotiv. Lokomotivce Škoda zadaly stavbu nové rychlíkové lokomotivy 386.0 v trojčitém provedení s hmotností na nápravu 16 t. V roce 1926 jich bylo vyrobeno 6 kusů.     Lokomotivy byly mezníkem ve vývoji parních lokomotiv u nás, hodně byly ovlivněny novými švýcarskými prvky. A také vzhledově působily vynikajícím dojmem.

    Ihned po dodání první série, se s lokomotivami začaly provádět zkušební jízdy, ale s původním označením 386.001 až 06, ale 387.001 až 06.

    Lokomotivy neměli usměrňovací, na lokomotivě 387.006 se zkoušeli malé usměrňovací plechy.

    ČSD měly k lokomotivám výhrady ohledně překročení hmotnosti na nápravy a také jejich nerovnoměrné rozložení. Přesto je ČSD převzaly ve dnech 15. 5 až 25. 5. 1926. Za lokomotivy 387.001 a 02 zaplatily 1.500.000,- Kč a za ostaní 1.200.000,- Kč. Za tendry 923.0 zaplatily 414.000,- Kč.

    Po úpravách se rozložení hmotnosti lokomotivy vyrovnalo, posunulo se těžiště lokomotivy a odlehčil se přední podvozek, byla lokomotivám určena nejvyšší dovolená rychlost 100km/h.

    V roce 1930 vyrobila lokomotivka Škoda druhou sérii lokomotiv čísel 387.007 až 11. Od první série se lišily úpravou těžiště eltrickým osvětlením registračním rychloměrem. Lokomotivy také neměly usměrňovací plechy.

    Třetí série lokomotiv 378.012 až 21 se na kolejích objevila v roce 1932. Oproti předchozím se lišily úpravou kotle předním vedením pístů. Lokomotivy již měly velké usměrňovací plechy. Nejvyšší dovolená rychlost lokomotiv byla zvýšena na 110 km/h. K lokomotivám se rekomntruovaly tendry řady 923.1 na řadu 923.0.

    Čtvrtá série ŠD objednávaly po jednotlivých lokomotivách. 387.022 až 26 v roce 1933, 387.027 až 29 v roce 1934, 387.030 a 31 1935, 387.032 a 33 v roce 1936. Oproti lokomotivám třetí série se lišily zvýšením maximální povolené rychlosti na 120 km/h. Dodávky lokomotiv v poměrně malých počtech byly řízené jenom turnusouvou potřebou ČSD.

    Nejdokonalejší byly lokomotivy páté série 387.034 až 43 z roku 1937. Lišily se průměrem válců. Lokomotivy páté sériebyly vybavené tendry 930.1 svařované konstrukce. Lokomotivy řady 387.0 patřily k nejdokonalejším lokomotivám z předválečné doby a při popužití kvalitního uhlí vykazovaly indikovaný výkon až 2100 koní.

    První lokomotiva kterou ČSD vyřadily byla 387.038 v roce 1967 a poslední vyřazená byla 387.016 v roce 1974, shodou okolností obě v Děčíně. Lokomotivám se říkalo dle krátkých dámských účesů MIKÁDO. Lokomotivy byly oblíbené u lokomotivních čet pro svůj výkon, provozní vlastnosti a pro svůj neobvyklý vzhled byly obdivované i v cizině.

    Lokomotivu 387.043 převzalo v roce 1974 NTM. Lokomotiva byla uvedena do provozu schopného stavu.

Existující lokomotivy lokomotivy:

 lokomotiva  majitel  deponace 
387.017ŽSRBratislava východ
387.019ŽSRBratislava východ
387.043NTM Lužná u Rakovníka 


Technické údaje :

Uspořádání pojezdu :2` C 1
Průměr hnacích dvojkolí :1950 mm
Rozchod : 1435 mm
Indukovaný výkon : 1546 kW
Maximální rychlost : 110 km/h
Služební hmotnost : 92,8
Adhézní hmotnost :51,5
Počet parních válců :3
Výhřevná plocha : 260,0
Roštová plocha : 4,8 m2



náčrt lokomotivy řady
387.0

obrázek lokomotivy řady
387.0

Model loko. řady 387.0
foto: Otakar Pavlásek

vrak 387.017
foto: Otakar Pavlásek

vrak 387.019
foto: Otakar Pavlásek

387.043
foto: Otakar Pavlásek

387.043
foto: Petr Vlachý

387.043
foto: Martin Soukup

model 387.0
do Screensaver TRAFFIC

387.043
Lužná u Rakovníka
foto: ing. Eduard Mochan

387.043
Lužná u Rakovníka
foto: ing. Eduard Mochan


Použitá literatura:

Sellner, Karel: Parní hvězdy, Nadas Praha 1991
Bek, Jindřich: Atlas lokomotiv 1 - 7, Nadas Praha 1979 - 1984
Časopis Železnice
Bittner, Křenek, Skála, Šrámek: Gradis Bohemia, malý atlas lokomotiv 2001
Bauer, Kocourek, Petr, Řepka, Skála, Zeithammer: Parní symfonie, Nadas 1988

zpět

28. 12. 2004