Lokomotivní řada 404.0
Pro novou dráhu z Tanvaldu do Hirschbergu (dnešní Kořenov) byly v lokomotivce ve Floridsdorfu vyrobeny
tři ozubnicové lokomotivy které společnost Liberecko-jablonecko-tanvaldská dráha označila řadou G a čísly 21 až 23 a jmény Dessendorf (Desná),
Ignatz Ginzkey (Ignatz Ginzkey) a Polaun (Polubný).
Konstrukce lokomotiv vycházela z typu který byl dodán pro trať z Tisovce do Pohronské Polhory, shodné u lokomotiv
byl kotel a parní stroj. Lokomotivy měly pojezd D 1`a proto bylo první spřažené dvojkolí oboustranně posuvné ± 10 mm, zbývající dvojkolí byla v
rámu pevná, zadní Adamsův běhoun byl bez vratných pružin a měl oboustranný posuv ± 42 mm, to umožňovalo lokomotivám projíždět nejmenší
poloměr oblouků o 150 m. Vypružení lokomotiv bylo provedeno jen šroubovými pružinami a proto docházelo při rychlostech nad 30 km/h ke
kolébání lokomotiv.
Do vodojemu lokomotiv se vešlo 5 m3 vody a uhláku 1,7 m3 uhlí.
Lokomotivy měly místo tlakové brzdy zařízení automatické sací brzdy pro vlak i lokomotivu.
Lokomotivy dosahovaly při rozjíždění na adhezní trati tažné síly na háku 87,5 kN (8,75 Mp) a na ozubnicové trati
140 kN (14 Mp).
V roce 1911 byly lokomotivy vybaveny zvláštním větracím zařízením pro jízdu v tunelech, které nasávalo čistý vzduch,
filtrovalo jej přes lázeň tekutého vápna a tlačilo do budky, ale toto zařízení neuspokojovalo a prokázalo se že je nejlepší používat kvalitní uhlí, které
má potřebnou výhřevnost, nekouří a nespéká se.
V roce 1918 všechny tři lokomotivy do svého provozu převzaly ČSD a přeznačily je na řadu 404.0. V roce 1935 byly
lokomotivy vybaveny zařízením tlakové brzdy, ale projevil se nesoulad mezi brzdičem Božič a rozvaděči Westinghose - Lu a tak se brzdiče
Božič nahradily brzdiči Škoda N/O.
V roce 1938 musely ČSD lokomotivy řady 404.0 předat DR, ty je přeznačily na řadu 97.6 a ponechaly je na trati z
Tanvaldu do Kořenova. Během druhé světové války byly potíže s údržbou lokomotiv a tak jezdila v roce 1943 97.002 (404.002) tři dny s jedním vozem
bez ozubnicového strojem a v květnu roku 1945 byly lokomotivy 97.6 nahrazeny na dva dny lokomotivou 423.0133 která také jezdila adhezně pouze
s jedním vozem.
Po roce 1945 byly lokomotivy přeznačeny zpět na řadu 404.0. V roce 1956 byly lokomotivě 404.002 upravena
plochá šoupátka na pístová, ale tato úprava se neosvědčila, protože lokomotiva na sklonu 57 ‰ neutlačila vlak o hmotnosti 180 t rychlostí
12 až 15 km/h jako zbývající dvě. Dokonalejším utěsnění pístových šoupátek se však dosáhlo při jízdě z kopce tlaku až 5 barů vzduchu v šoupátkových
komorách.
Při modernizaci lokomotivního parku byla v roce 1960 lokomotiva 404.101 změněna na vytápěcí kotel K 119, lokomotiva
404.002 byla v roce 1961 zrušena a lokomotiva 404.003 jezdila ještě v roce 1965 s pracovními vlaky při rekonstrukci celé trati z Tanvaldu do Kořenova.
V rove 1977 byla lokomotiva v ŽOS České Velenice opravena a poté předána NTM.
Existující lokomotiva:
lokomotiva | majitel | deponace |
404.003 | NTM | Jaroměř |
Technické údaje :
Uspořádání pojezdu : | D 1` |
Průměr hnacích dvojkolí : | 1580 mm |
Rozchod : | 1435 mm |
Indikovaný výkon : | 478 kW |
Maximální rychlost : | 25/15 km/h |
Služební hmotnost : | 66,4 t |
Adhézní hmotnost : | 51,4 t |
Počet parních válců : | 2/2 |
Výhřevná plocha : | 165,8 m2 |
Roštová plocha : | 2,40 m2 |
Údaje pod lomítkem jsou pro ozubnicový stroj
Použitá literatura:
Sellner, Karel: Parní hvězdy, Nadas Praha 1991
Bek, Jindřich: Atlas lokomotiv, Nadas Praha 1982
Časopis Železnice
Bittner, Křenek, Skála, Šrámek: malý atlas lokomotiv 2001
zpět
17. 1. 2005
|