wz



 



Lokomotivní řada
422.0
"malý bejček"


    Rozvoj místních drah na sklonku devatenáctého století v horských oblastech, vedl k vývoji nových lokomotivních řad, protože výkony stávajících tříspřežní lokomotivy již nepostačovaly. Jednou takovou oblastí byly i Krušné hory. Pro tyto tratě navrhl Gölsdorf nové čtyřspřežní tendrové lokomotivy řady 178.

    Kotel lokomotiv měl 172 žárnic, na ležatém kotli byl vysoký paní dóm se šoupátkovým regulátorem, dva písečníky a na dýmnici baňatý komín, pozdější dodávky lokomotiv měli komín litinový s jiskrojemem v dýmnici. Všechny lokomotivy měli jednodílná dýmniční dvířka.

    Rám lokomotiv byl plechový, parní stroj byl dvouválcový sdružený s vnějším rozvodem Gölsdorf a plochými šoupátky, kola lokomotiv byla kotoučová.

    Provedení lokomotiv nebylo jednotné, rozdíl byl ve velikosti vodojemů (5,2 m3/ 7,5 m3), uhláků (1,9 m3/ 2,5 m3) a tím i hmotností ve službě (46 t/ 52/t).

    Lokomotivy se vyráběly v lokomotivkách Kraus v Linci, Floridsdorfu, Vídeňském Novém Městě a První českomoravskou továrnou v Libni.

    Lokomotivy řady 178 byly v roce 1918 u nás v provozu na tratích Rakouských státních drah a také na těchto soukromých místních drahách: Domažlice - Tachov, Chrudim - Holice, Karlovy Vary - Johanngeorgenstadt, Kolín - Čerčany - Kácov, Liberecko - jablonecko - tanvaldská dráha, Libochovice - Jenšovice, Německý Brod - Tišnov, Sedlec - Kutná Hora - Zruč nad Sázavou, Skalice Boskovive - Velké Opatovice, Strakonice - Blatná - Březnice, Sudoměř - Skalsko - Stará Paka, Šumavské místní dráhy, Teplice - Poříčí - Trutnov, a Vítkovice Těšín - (Frynštát).

    V roce 1918 převzaly ČSD celkem 105 lokomotiv řady 178 a přeznačily je na řadu 422.0. Používaly je na místních drahách a modernizovaly je doplněním tlakové brzdy. V roce 1938 podstoupily ČSD 34 kusů lokomotiv DR, které je označily řadou 92.2295 až 92.2328. Lokomotivy zůstaly na tratích místních drah Krušných hor a Šumavy. V roce 1945 byly lokomotivy převzaty zpět k ČSD.

    Po zestátnění soukromých drah a započítání kořistních lokomotiv v roce 1945 se inventární počet lokomotiv 422.0 zvýšil na 117. Většina lokomotiv byla po druhé světové válce přeřazena na posun.

    Poslední lokomotiva řady 422.0 byla od ČSD vyřazena v roce 1970.

Lokomotiva 422.025
Arcivévoda Karel:

    Jeho Výsost rakouský arcivévoda Karel při návštěvě libeňské továrny v roce 1907 souhlasil s tím, aby na právě dokončovanou lokomotivu 178.049 (u ČSD 422.025) zavěsily tabulku s českým nápisem Arcivévoda Karel.
    V severních Čechách kde lokomotiva působila, německé osazenstvo tabulku z lokomotivy sundalo, ale protože se jednalo o příslušníka panovnického rodu museli ji na lokomotivu opět připevnit.
    V roce 1960 byla lokomotiva prodána do cukrovaru v Břeclavi kde jezdila na vlečce a později vytápěla provozy cukrovaru až do roku 1974.
    V roce 1977 ji převzalo NTM a nechalo ji v ŽOS České Velenice opravit.

Existující lokomotivy
 lokomotiva  majitel  deponace 
422.002ČD Lužná u Rakovníka 
422.012ŽOSŽOS Zvolen
422.025NTMLužná u Rakovníka
422.062ČDLD Kolín
422.098KHKDLužná u Rakovníka
422.0108ŽSRRD Zvolen

Technické údaje :

Uspořádání pojezdu :D
Průměr hnacích dvojkolí :1110 mm
Rozchod : 1435 mm
Indikovaný výkon : 405 kW
Maximální rychlost : 50 km/h
Služební hmotnost : 46,0/52,0 t
Adhézní hmotnost :46,0/52,0 t
Počet parních válců :2
Výhřevná plocha : 99,8 m2
Roštová plocha : 1,65 m2



Lokomotiva 422.025
foto: Otakar Pavlásek

Lokomotiva 422.002
foto: Otakar Pavlásek



Použitá literatura:

Sellner, Karel: Parní hvězdy, Nadas Praha 1991
Bek, Jindřich: Atlas lokomotiv, Nadas Praha 1979 - 1984
Časopis Železnice
Bittner, Křenek, Skála, Šrámek: malý atlas lokomotiv 2001a 2005

zpět

26. 1. 2005