Lokomotivní řada 486.0 "zelený anton"
Zvyšování frekvence rychlíkové dopravy na počátku třicátých let minulého století se projevilo i na bývalé
trati KBD. Na sklonech 16 promile trati z Bohumína do Košic, již nevyhovovaly při dopravě těžkých rychlíků, ani moderní lokomotivy 387.0.
ČSD požádaly jak Škodovy závody tak ČKD o návrhy a stavbu výkonnějších rychlíkových lokomotiv. Tak vznikl
návrh a následně i výroba lokomotiv řady 486.0.
První lokomotivu řady 486.001 převzaly ČSD 29. 12. 1933 a stála 1.270.000 Kč. Tendr si k lokomotivě ČSD dodaly samy.
I když konstrukce lokomotiv řady 486.0 koncepočně vycházela z řady 387.0 byla nová lokomotivvní řada odlišná. Skříňový kotel
měl vestavěno měděné topeniště s velkým roštem, který měl jedno pole sklápěcí. Ležatý kotel byl složen ze dvou prstenců.
Rám lokomotivy byl trámcový odlitý z vanadiové oceli.
Parní tříválcový stroj odpovídal řadě 387.0.
Vnější rozvod byl Heusingerův, přičemž každé šoupátlko mělo vlastní pohon.
Do roku 1938 bylo vyrobeno celkem 9 kusů lokomotiv řady 486.0 a to 7 kusů ve Škodových závodech a
(486.001 až 03, 06 až 09) 2 kusy v ČKD (486.004 a 05). Tendry si k lokomotivám dodaly ČSD samy.
Před druhou sdětovou válkou se lokomotivy 486.002 až 07 využívaly na Slovensku v rychlíkové dopravě
a lokomotivy 486.001, 08 a 09 v Praze kde jezdily převážně s osobními vlaky z Prahy do České Třebové a výjimečně jezdily s rychlíky z Prahy do Drážďan.
Jejich nátěr byl již od výroby zelený s červenými koly
Po podávkách lokomotiv 498.0 a 475.1 byly všechny lokomotivy řady 486.0 přeřazeny do Bratislavy a na lokomotivách se
provedla modernizace, která spočívala v dosazení se mechanického přikladače, výfukového zařízení Kylchap, natřásacích roštů, napájecího dómu a k lokomotivám se přidělily
přestavěné tendry řady 935.0 a 935.1 s mechanickým přikladačem.
Po dokončení elektrifikace tratí v okolí Bratislavy, nebyly tyto lokomotivy ještě technicky zastaralé, lae se již přebytečnými a
tak je ČSD hromadně vyřadily 486.009 v roce 1968 a všechny ostatní v roce 1971.
Dochované lokomotivy:
486.007, majitel ŽSR
486.008, majitel ŽSR
Technické údaje :
Uspořádání pojezdu : 2` D 1`
Průměr hnacích dvojkolí : 1830 mm
Rozchod : 1435 mm
Indukovaný výkon : 2300 koní
Maximální rychlost : 110 km/h
Služební hmotnost : 102,3 t
Adhézní hmotnost : 63,9 t
Počet parních válců : 3
Výhřevná plocha : 254,84 m2
Roštová plocha : 4,84 m2

Loko. 486.007
Bratislava
-
foto: Otakar Pavlásek |

Loko. 486.007
Lužná u Rakovníka
-
foto: Eduard Mochan |

486.008
Bratislava
13. 6. 2009
foto: Ladislav Hančok |
Použitá literatura:
Sellner, Karel: Parní hvězdy, Nadas Praha 1991
Bek, Jindřich: Atlas lokomotiv 1 - 7, Nadas Praha 1979 - 1984
Časopis Železnice
Bittner, Křenek, Skála, Šrámek: malý atlas lokomotiv 2001
zpět
|