Lokomotivní řada 486.1 "horačka"
Lokomotivka ČKD v roce 1933 vyrobila 3 velké rychlíkové lokomotivy řady 486.1, u nichž použila pojezd 1` D 2`.
CKD zprvu zkoušela lokomotivy samo s účastí odborníků od ČSD. Lokomotivy byly ČSD oficiálně převzaty do veřejného provozu až 19. 4. 1934 každá
stála 1.320.000 Kč. Tendry 926.0 si k lokomotivám ČSD dodaly samy.
Skříňový kotel měl měděné topeniště s jedním sklopným polem, ležatý kotel lokomotivy byl oproti lokomotivám řady
486.0 poněkud kratší, ale měl větší průměr. Lokomotivy měly litinový komín s korunkou.
Rám lokomotiv byl vyroben z válcovaných postranic, vyztužených příčkami, v zadu skříní a ve předu středním válcem.
Parní stroj byl tříválcový se dvěma ležatými válci po stranách a šikmým válcem ve sklonu 1:6,66 uprostřed rámu. Rozvod
lokomotivy bal Heusingerův.
O proti lokomotivám 486.0 měly lokomotivy řady 486.1 upraveny čela, přední stupátka, usměrňovací plechy a krycí plechy
šoupátkových komor a vnějších parních válců a tak vzhledově byly lokomotivy 486.1 velice elegantní.
Nátěr lokomotiv byl shodný s lokomotivami 486.0 tj. zelený s červenými koly. Tento nátěr byl rozšířen i na lokomotivu
475.001a na lokomotivy řady 387.0.
Provozní zkoušky na trati z Košic do Bohumína ukázaly, že lokomotivy řady 486.1 o proti řadě 455.0 ušetřily 10 % paliva,
maziva a vody. Provozní zkoušky na trati z Prahy do Českých Velevic měly lokomotivy řady 486.1 o proti řadě 486.0 o 10 % větší spotřebu paliva,
maziva a vody.
Výsledky zkoušek mezi řadami 486.0 a 486.1 rozhodly o tom že ČSD daly přednost lokomotivám 486.0 a jako odstupné
zadaly ČKD výrobu lokomotiv 486.004 a 05 podle dokumentace Škoda.
ČSD lokomotivy přidělily do Prahy, odkud vozily s osobními vlaky do České Třebové a občas s rychlíky do Drážďan. Po
druhé světové válce byly lokomotivy převedeny do CHomutova a krátce na to do výtopny v Horních Heršpenicích (dnes Brno dolní), kde se projevila jejich
velká spotřeba paliva oproti lokomotivám 475.1, proto se u lokomotiv 486.001 a 486.002 při dílenských provedlo vyvložkování válců a zmenšen jejich
průměr z 550 mm na 500 mm a zároveň se u lokomotiv změnily obyčejná šoupátka na šoupátka Trofimov.
Poslední služebnou lokomotiv 486.1 byla výtopna ve Veselý nad Moravou, odkud jezdily s osobními vlaky a rychlíky po
vlárské trati.
V roce 1967 přeměnily ČSD lokomotivu 486.103 na vytápěcí kotel K 325, v roce 1968 přeměnily lokomotivu 486.102
na vytápěcí kotel K 359 a ve stejném roce lokomotivu 486.101 vyřadily.
Technické údaje :
Uspořádání pojezdu : 1 D 2
Průměr hnacích dvojkolí : 1830 mm
Rozchod : 1435 mm
Indukovaný výkon : 2300 koní
Maximální rychlost : 110 km/h
Služební hmotnost : 107,6r>
Adhézní hmotnost : 63,9 t
Počet parních válců : 3
Výhřevná plocha : 253,20 m2
Roštová plocha : 5,0 m2
Použitá literatura:
Sellner, Karel: Parní hvězdy, Nadas Praha 1991
Bek, Jindřich: Atlas lokomotiv, Nadas Praha 1982
Časopis Železnice
Bittner, Křenek, Skála, Šrámek: malý atlas lokomotiv 2001
zpět
|