wz



 



Lokomotivy řady
556.0
"štokr"


    Zvyšující se nároky na přepravu nákladů po druhé světové válce, znamenaly že lokomotivy řad 534.03 a 555.0 přestávaly být dostačující a proto bylo nutné, aby si ČSD objednaly lokomotivy nové a zárověň i výkonnější.

    Zkušenosti konstruktérů vycházely ze zahraničních typů lokomotiv a ze zkušeností s kotlem z lokomotiv řady 475.1 s mechanickým přikladačem paliva, spalovací komorou a dalšími konstrukčními prvky. Objednávku přijala lokomotivka Škoda. Kotel lokomotivy byl shodný s kotlem lokomotiv řady 475.1. Pojezd lokomotiv byl zvolen typu 1` E, který vycházel z pojezdu osvědčených lokomotiv 555.0 a 555.1.

    Usměrňovací plechy byly na číslech 1 až 19 a 21 až 80 veliké u čísla 20 byly usměrňovací plechy byly svojí spodní hranou ukončené v rovině ochozu, od čísla 81 měly lokomotivy usměrňovací plechy typu Witte.

    Lokomotivy měly úplně novou konstrukci pětinápravového tendru 935.2.

    První lokomotivu řady 556.0 ČSD převzaly 7.2.1951. Poslední lokomotiva 556.0491 ČSD převzaly 21.5.1958, přestože chronologicky poslední lokomotiva 556.0510 opustila lokomotivku 12.5.1958. ČSD za každou lokomotivu zaplatily 902 675 Kčs.

    Lokomotivy překvapovali svými výkony jedna z nich uvezla v červnu 1951 bez postrku na stoupání přes Kařízek vlak o hmotnosti 1400 t, jiné byl naměřen indikovaný výkon na háku 2200 koní. Lokomotivy 556.0 získaly mnoho rekordů, jak v tažení nejtěžšího vlaku u nás 121 čtyřnápravových vozů o hmotnosti 8272 t, tak v délce vlaku o délce 1800 m tak i další další rejkordy.

    Byla to nejpočetnější parní lokomotivní řada, která byla vyrobena v počtu 510 kusů. Poslední lokomotivy řady 556.0 byly vyřazeny při ukončení parního provozu u nás.


Existující lokomotivy:

 lokomotiva  majitel 
556.036ŽSR
556.039ŽSR
556.0210IMC
556.0213ČD
556.0254ČD
556.0271ČD
556.0298ČD
556.0304ČD
556.0498ČD
556.0506ČD
556.0510 NTM Praha 


Technické údaje :

Uspořádání pojezdu :1` E
Průměr hnacích dvojkolí :1400 mm
Rozchod : 1435 mm
Indukovaný výkon : 1472 kW
Maximální rychlost : 80 km/h
Služební hmotnost : 99,0 t
Adhézní hmotnost :84,2 t
Počet parních válců :2
Výhřevná plocha : 201,0 m2
Roštová plocha : 4,34 m2




556.036
foto: Otakar Pavlásek

556.0510
foto: Otakar Pavlásek

556.0510
foto: Otakar Pavlásek

556.0254
foto: Otakar Pavlásek

556.0510
foto: Petr Vlachý

556.506
foto: Petr Vlachý

556.506
foto: Petr Vlachý

556.506
foto: Petr Vlachý

556.0254
foto: Otakar Pavlásek

556.0254
foto: Otakar Pavlásek

vrak 556.0298
foto. Otakar Pavlásek

model loko. řady 556.0
do Screensaver TRAFFIC


Informace o lokomotivě a fotografile lokomotivy 556.0210 - IMC Plzeň

Použitá literatura: Sellner, Karel: Parní hvězdy, Nadas Praha 1991
Bek, Jindřich: Atlas lokomotiv, Nadas Praha 1982
Časopis Železnice
Bittner, Křenek, Skála, Šrámek: malý atlas lokomotiv 2001





zpět

2. 2. 2005