Kladno
nejstarší dochovaná parní lokomotiva
Lokomotiva Kladno která je vystavena v dopravní hale Národního technického muzea, patří mezi jeho nejcennější exponáty. Je to nejstarší dochovaná
parní lokomotiva u nás. Lokomotiva byla postavena v roce 1855 lokomotivkou Vídeňsko-gloggnické dráhy. Spolu s lokomotivami Buštěhrad,
Kralupy a Zbraslav vytvořily později označenou řadu 1.
Lokomotivy jezdily na právě vzniklé Buštěhradské dráze na úseku
Kladno Dubí - Staré Kladno a po prodloužení trati až do Kralup.
Jedná se o polotendrovou horskou lokomotivu, kterým se říkalo Engertky dle
jejich konstruktéra Wilhelma Engerta. Lokomotiva je vybavená pojezdem C 2. Na otočném podvozku spočívala hmotnost uhlí a skříňového kotle.
Nevýhodou tohoto pojezdu byl nepříznivý poměr adhézní hmotnosti lokomotivy. I přes tato nevýhody byly lokomotivy spolehlivé a u
osádek oblíbené, zvlášť po dosazení budek.
Lokomotivy jezdily ještě za vzniku Československé republiky. Lokomotiva Kladno jezdila ještě v roce
1924, ale do normálního provozu se již nedostala a proto nebyla přeznačena. V depu Lužná Lišany jezdila ještě v roce 1928. Její poslední
cesta vedla do Přerova na oslavy sta let dráhy Břeclav - Přerov. ČSD ji měly v držení až do roku 1945, kdy ji předaly do NTM.
Technické údaje :
Uspořádání pojezdu : | C 2` |
Průměr hnacích dvojkolí : | 1172 mm |
Rozchod : | 1435 mm |
Indukovaný výkon : | 272 kW |
Maximální rychlost : | 30 km/h |
Služební hmotnost : | 52,5 t |
Adhézní hmotnost : | 33,3 t |
Počet parních válců : | 2 |
Výhřevná plocha : | 106,0 m2 |
Roštová plocha : | 1,08 m2 |
Použitá literatura:
Sellner, Karel: Parní hvězdy, Nadas, Praha 1991
Bek, Jindřich: Atlas lokomotiv, Nadas Praha 1982
Časopis Železnice
zpět
|