Moravia první parní lokomotiva
na našem území
Lokomotivu Moravia, výrobní číslo 159, vyrobila Stephensonova lokomotivka v Newcastelu pro Severní dráhu císaře Ferdinanda v roce 1837.
Zkušební jízda byla provedena 11. 11. 1838 na dokončeném úseku z Rajhradu do Brna a to také byla první jízda parní lokomotivy na našem území. Za měsíc 15. 12. 1838
lokomotiva vezla slavnostní vlak při zahájení provozu na již zmíněné trati.
Lokomotiva byla typu Mercury a měla ležatý kotel s izolací proti sálání z prkének a dvojčitý parní stroj. Lokomotivní rám měl dubové postranice okované železnými pláty. Hnaná osa byla
dvakrát zalomená, vyrobená z pěti dílů.
Lokomotiva jezdila v traťové službě až do roku 1842, kdy došlo se stejným typem lokomotivy ve Francii k havárii a zahynulo 55
osob. Vyšetřováním bylo zjištěno, že praskla hnaná osa jedné spřažené lokomotivy a do těchto najížděly vozy s cestujícími. Všechny lokomotivy této konstrukce byly
ihned po nehodě staženy v celé Evropě z traťové služby a přestaly se vyrábět. Lokomotiva Moravia byla převedena na posun kde sloužila až do roku 1847,
v roce, 1849 byla zrušena, v roce 1852 zlikvidována.
Technické údaje :
Uspořádání pojezdu : | 1` A |
Průměr hnacích dvojkolí : | 1524 mm |
Rozchod : | 1435 mm |
Indukovaný výkon : | 15 kW |
Maximální rychlost : | 30 km/h |
Služební hmotnost : | 9,1 t |
Adhézní hmotnost : | cca 4,5 t |
Počet parních válců : | 2 |
Výhřevná plocha : | 28,1 m2 |
Roštová plocha : | 0,54 m2 |
Použitá literatura:
Sellner, Karel: Parní hvězdy, Nadas Praha 1991
Bek, Jindřich: Atlas lokomotiv, Nadas Praha 1982
Časopis Železnice
Bittner, Křenek, Skála, Šrámek: malý atlas lokomotiv 2001
zpět
|