Tvůrce webu je i pro tebe! Postav třeba web. Bez grafika. Bez kodéra. Hned.
wz
 



Moravia
první parní lokomotiva
na našem území

    Lokomotivu Moravia, výrobní číslo 159, vyrobila Stephensonova lokomotivka v Newcastelu pro Severní dráhu císaře Ferdinanda v roce 1837. Zkušební jízda byla provedena 11. 11. 1838 na dokončeném úseku z Rajhradu do Brna a to také byla první jízda parní lokomotivy na našem území. Za měsíc 15. 12. 1838 lokomotiva vezla slavnostní vlak při zahájení provozu na již zmíněné trati.

    Lokomotiva byla typu Mercury a měla ležatý kotel s izolací proti sálání z prkének a dvojčitý parní stroj. Lokomotivní rám měl dubové postranice okované železnými pláty. Hnaná osa byla dvakrát zalomená, vyrobená z pěti dílů.

    Lokomotiva jezdila v traťové službě až do roku 1842, kdy došlo se stejným typem lokomotivy ve Francii k havárii a zahynulo 55 osob. Vyšetřováním bylo zjištěno, že praskla hnaná osa jedné spřažené lokomotivy a do těchto najížděly vozy s cestujícími. Všechny lokomotivy této konstrukce byly ihned po nehodě staženy v celé Evropě z traťové služby a přestaly se vyrábět. Lokomotiva Moravia byla převedena na posun kde sloužila až do roku 1847, v roce, 1849 byla zrušena, v roce 1852 zlikvidována.

Technické údaje :

Uspořádání pojezdu : 1` A
Průměr hnacích dvojkolí : 1524 mm
Rozchod : 1435 mm
Indukovaný výkon :15 kW
Maximální rychlost : 30 km/h
Služební hmotnost : 9,1 t
Adhézní hmotnost :cca 4,5 t
Počet parních válců : 2
Výhřevná plocha : 28,1 m2
Roštová plocha : 0,54 m2


Použitá literatura:

Sellner, Karel: Parní hvězdy, Nadas Praha 1991
Bek, Jindřich: Atlas lokomotiv, Nadas Praha 1982
Časopis Železnice
Bittner, Křenek, Skála, Šrámek: malý atlas lokomotiv 2001

zpět