Charakteristika lokomotiv
Úvod
Charakteristika lokomotiv slouží k bližšímu určení uspořádání pojezdu a technických vlastností lokomotiv.
Označení charakteristiky lokomotiv se zapisuje velkými a malými písmeny, číslicemi a apostrofy.
První část charakteristiky lokomotiv popisuje uspořádání pojezdu a druhá část oddělená mezerou popisuje technické
vlastnosti lokomotiv.
Charakteristika lokomotiv řady
320.0
je
Číslice v první části charakteristiky
V první části charakteristiky se určuje číslicemi počet běžných dvojkolí v pořadí od předu do zadu, číslice bez apostrofu
znamená že se jedná běžnou nápravu pevně uloženou v rámu, pokud je číslice doplněna apostrofem jedná se o běžnou nápravu pohyblivě
uloženou v rámu (rejdově, otočně).
Písmeno v první části charakteristiy
Velké písmeno v první části charakteristiky se označuje počet spřažených dvojkolí.
Písmeno | Počet sřažených dvojkolí |
A | 1 |
B | 2 |
C | 3 |
D | 4 |
E | 5 |
Druhá část chartakteristiky
V druhé části charakteristiky určuje první písmeno o jaký se jedná parní stroj "m" na mokrou nebo "p" přehřátou páru,
číslo počet válců,
další písmena u charakteristiky nemusí být,
další písmeno znamená "s" sdružený parní stroj, v případě že písmeno "s" není
uvedeno jedná se o parní stroj dvojčitý nebo trojčitý,
"t" tendrová lokomotiva, když písmeno "t" chybí jedná se o lokomotivu spřaženou s tendrem.
Charakteristika ozubnicových lokomotiv
V případě že se jedná o ozubnicovou lokomotivu tak v charakteristice je písnemo "z",
"z" = jedno ozubené kolo nebo dvojkolí, když písmeno "z" chybí nejedná se o ozubnicovou lokomotivu.
Charakteristika lokomotiv řady
403.5
je
dle jiného zdroje
Použitá literatura:
Sellner, Karel: Parní hvězdy, Nadas Praha 1991
Bek, Jindřich: Atlas lokomotiv, svazek 1 až 7, Nadas Praha 1979 až 1984
Časopis Železnice
Bittner, Křenek, Skála, Šrámek: malý atlas lokomotiv 2001, 2005
Bek, Jindřich, Bek, Zdeněk: Encyklopedie železnice - Parní lokomotivy ČSD 1 až 5 díl, Corona 1999 až 2003
|